לכאורה, ניפוח אוויר בגלגלי אופניים אמורה להיות משימה פשוטה וקלה. בפועל, ישנם הרבה משתנים שקובעים את מידת הניפוח. בעידן של היום בו הרוכבים רוצים למקסם את רכיבתם, ריבוי צורות הרכיבה (שטח, כביש וכו') מכתיב עוצמות ניפוח שונות.
ניפוח צמיג אופניים מתבקש במספר מצבים: לאחר תיקון או החלפת צמיג, לאחר נסיעה ארוכה וממושכת, שינוי בתנאי אקלים- למשל כביש חם מאוד יכול להביא להתנפחות של הצמיגים, לפי תוואי הרכיבה (שטח או כביש), לפי משקל הרוכב (לרוכבים כבדים יותר יידרש לחץ אוויר גבוה יותר).
המאמר הקרוב ייתן דגשים לניפוח, יתייחס למרכיב הוונטיל הצרפתי וימליץ על 2 משאבות מעולות, אחת לבית ואחת לשטח.
ונטיל צרפתי- קווים לדמותו
הונטיל הצרפתי, הידוע גם בשם ונטיל Presta, הקיים בכל אופני הכביש ובצמיגי אופניי שטח ברמה גבוהה. הפרופיל הדק ומנגנון האיטום שלו הופכים אותו לאידיאלי עבור צמיגים בלחץ גבוה.
לונטיל הצרפתי (Presta) יש מספר יתרונות:
- עמידות גבוהה- שימוש בחומרים וטכנולוגיה מתקדמת של הונטיל מצליחים לייצר ונטיל עמיד שמאריך את זמן המחייה והשימוש שלו.
- דק יותר – הפרופיל הדק יותר של הונטיל הצרפתי מאפשר קדח קטן יותר בחישוק ובכך תורם לחוזק הכללי של הגלגל.
- שליטה מלאה בלחץ האוויר ודיוק בזמן הניפוח. מאפשר וורסטיליות לפי צרכי הרכיבה והתנאים המוקדמים שהוזכרו בפתיח.
ה"חיסרון" הבולט של הונטיל שהוא מצריך מתאם לחלק מהמשאבות (בעיקר חשמליות) מה שמייצר סרבול כלשהוא.
איך לנפח ונטיל צרפתי ? לצורך ניפוח ונטיל צרפתי נצטרך משאבת אופניים המיועדת לשסתומי Presta, או לחלופין שימוש במתאם. מומלץ שלמשאבה יהיה מד לחץ אוויר לניטור רמות ניפוח מדויק. שימוש בציוד הנכון הוא חיוני לתחזוקה נכונה של הצמיגים.
שלבים:
- ראשית בדקו מה לחץ האוויר הנוכחי בגלגלים (עליכם לדעת מראש מה הלחץ הרצוי).
- וודאו שהונטיל תקין ולא סדוק, עקום או מאפשר בריחה של אוויר מהגלגל, ופתחו את ההברגה בקצה הונטיל.
- אם ברצונכם לנפח באמצעות מתאם, זה הזמן להבריג אותו על הונטיל הפתוח.
- חברו את המשאבה (עם או בלי מתאם) לונטיל בהברגה או באמצעות ראש בעל ידית נעילה.
- מלאו אוויר בגלגל תוך בדיקה של לחץ האוויר.
- באם השתמשתם במתאם, יש להבריג אותו החוצה, סגרו את הונטיל בצורה חזקה למניעת בריחה של אוויר, והרכיבו את מכסה הפלסטיק להגנה.
ניפוח גלגל אופניים- ההבדל בין משאבות שטח למשאבות כביש
ההבדל העיקרי בין ניפוח גלגלי אופני שטח לאלו של הכביש מתמקד בשני מרכיבים עיקריים שלרוב סותרים: לחץ האוויר מול נפח הצמיגים.
באופני שטח נפל האוויר גדול יותר ולחץ האוויר נמוך יותר. לחץ נמוך יספק יציבות ואחיזה טובה יותר ברכיבת השטח וגם יפחית מאוד את הזעזועים. באופני כביש לחץ אוויר גבוה יותר בצמיגים אבל עם נפח קטן, שכן לחץ גבוה יספק ייצוב טוב יותר במהירויות גבוהות על כבישים ישרים.
בהתאמה הייעוד של המשאבות וצורתם תשתנה. משאבה לאופני שטח לרוב תהיה "שמנמנה" יותר מה שיתרום לכמות (נפח) האוויר שנדחף בכל פעולה. לעומת זאת משאבה לאופני כביש תהייה דקה, מה שיקל על הרוכב את הניפוח ללחצים גבוהיים.
איך מנפחים אופניים עם משאבה- סרטוני הדרכה
לשאלה איך מנפחים גלגל אופניים יש לפחות שתי שאלות מקדימות: אופני שטח או אופני כביש, והאם מדובר במשאבה ביתית או במשאבת שטח שניתן לקחת אותה בזמן הרכיבה (נצמדת לאופניים או קלה לנשיאה).
הרשת מלאה בסרטוני הדרכה של המותגים השונים. גם אם אתם באמצע הרכיבה ועליכם לנפח אוויר באופניים תמיד תוכלו לחפש סרטונים מתאימים, במיוחד אם הדגם שלכם שייך למותג מוביל (כמו TREK).
סרטון ראשון לדוגמא- לחצו כאן
סרטון שני של המותג TREK לדוגמא- לחצו כאן
משאבות מומלצות מבית CTC
כחברה מובילה בתחום הרכיבה, הפעילה בשוק הישראלי מעל 4 עשורים אנו מייבאים את המותגים הבינלאומיים המובילים בעולם הרכיבה. אנו מציעים מגוון רחב של משאבות לבית או לשטח ונשמח להמליץ על שני דגמים מצוינים:
הדגם הראשון לשטח- Lezyne Alloy Drive. ה-ALLOY DRIVE היא משאבת המיני המשובחת ביותר של LEZYNE לרוכבי שטח. שוקלת קצת יותר מ-100 גרם. גוף המשאבה, הבוכנה, ידית האחיזה וסופיות המשאבה עשויים כולם אלומיניום CNC איכותי ומדויק. צינורית ניפוח המבטיחה שימוש ממושך ואמין וחיי וונטילים ארוכים ועוד. מתאימה גם לשסתום אוטו/שרדר וגם לפרסטה/צרפתי. מגיעה ב-4 צבעים.
דגם נוסף – משאבה עומדת Bontrager Dual Charger. אחד הדגמים החזקים של המותג Bontrager: המשאבה העשויה מפלדה היא בעלת בסיס עמידה רחב בעל משטחי דריכה מחוספסים נגד החלקה, שעון לחץ אוויר עם ספרות גדולות, לחץ ניפוח מרבי 160 PSI, ראש חכם אוטו/שרדר או לפרסטה/צרפתי, וידית לשינוי מצב הניפוח, בין נפח גבוה ולחץ נמוך (שטח) לבין נפח נמוך ולחץ גבוה (כביש)
לפרטים נוספים פנו אל המומחים שלנו בטלפון: 09-9513010